Το newsbeast.gr σάς παρουσιάζει όλες τις διαδικασίες βήμα-βήμα για ένα e-shop
Τα καταστήματα ηλεκτρονικής πώλησης, τα λεγόμενα e-shop, παρουσιάζουν άνοδο ήδη από την προ κρίσης περίοδο, εξαιτίας των ευνοϊκότερων διαδικασιών ίδρυσης τους σε σχέση με λοιπές εμπορικές επιχειρήσεις.
Ρεπορτάζ: Νίκη Παπάζογλου
Χειροποίητα κοσμήματα ή διακοσμητικά, ηλεκτρονικές συσκευές, είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και εκπτωτικά κουπόνια για διάφορες υπηρεσίες είναι τα συνηθέστερα e-shop που συναντά κανείς, τα οποία συγκεντρώνουν εκατομμύρια επισκέψεις καθημερινά.
Ποιες είναι όμως οι απαραίτητες διαδικασίες στις οποίες πρέπει να προβεί ο ενδιαφερόμενος για να ανοίξει το δικό του e-shop; Το newsbeast.gr σάς παρουσιάζει οδηγό, με τις διαδικασίες βήμα-βήμα, για το άνοιγμα μιας ηλεκτρονικής επιχείρησης.
Για να αποκτήσει ο ενδιαφερόμενος το δικό του e-shop, θα πρέπει να ιδρύσει μία Ατομική Επιχείρηση. Τα βήματα που απαιτούνται για την ίδρυσή της είναι τα ακόλουθα:
1. Να ασφαλιστεί ο καταστηματάρχης στο Υποχρεωτικό Ασφαλιστικό Ταμείο που στην περίπτωση αυτή είναι ο Ο.Α.Ε.Ε.
2. Να γίνει εγγραφή στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο καθώς και να ελεγχθεί η επιθυμητή επωνυμία για την επιχείρησή.
3. Να υπάρχει «Βεβαίωση Έναρξης Δραστηριότητας» και ΑΦΜ από την αρμόδια Δ.Ο.Υ..
Αρμόδιες υπηρεσίες και έγγραφα που απαιτούνται
Οι υπηρεσίες που ο ενδιαφερόμενος πρέπει να επισκεφτεί για να μπορέσει να ιδρύσει το δικό του e-shop είναι οι εξής
1. Επιμελητήριο για προσωρινή εγγραφή
2. ΟΑΕΕ για Βεβαίωση Εγγραφής στον ασφαλιστικό φορέα, η οποία θα προσκομιστεί στη συνέχεια στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
3. Εφορία για έναρξη ασκήσεως επαγγέλματος και Α.Φ.Μ.
4. Επιμελητήριο για οριστική εγγραφή
1) Επαγγελματικό ή Εμπορικό Επιμελητήριο
Στην περίπτωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων, ο ενδιαφερόμενος έχει την δυνατότητα να γραφτεί είτε στο επαγγελματικό είτε στο εμπορικό επιμελητήριο. Μιας και η αδειοδότηση δεν παραχωρείται από κάποια άλλη αρμόδια αρχή, ο ενδιαφερόμενος ουσιαστικά δηλώνει την επιχείρησή τους με την εγγραφή στο επιμελητήριο και την καταχώρηση της στο γενικό εμπορικό μητρώο. Κατά την επίσκεψη στο Επαγγελματικό ή Εμπορικό Επιμελητήριο χρειάζεται μόνο το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας. Εκεί ο επιχειρηματίας κάνει την προεγγραφή του καθώς και τον έλεγχο για τη διαθεσιμότητα της επωνυμίας και του διακριτικού τίτλου. Βέβαια μιας και η κατοχύρωση μπορεί να γίνει από τα δύο επιμελητήρια, το αποτέλεσμα του αρχικού ελέγχου για την επωνυμία και τον διακριτικό τίτλο μπορεί να μην είναι οριστικό. Το κάθε επιμελητήριο ερευνά τα δικά του αρχεία, οπότε υπάρχει περίπτωση να δοθεί αρχικά η άδεια αλλά κατά την μελλοντική διασταύρωση να διαπιστωθεί ότι το όνομα χρησιμοποιείται από άλλη επιχείρηση και να χρειαστεί αν αλλαχθεί.
2) Ο.Α.Ε.Ε.
Στη συνέχεια πρέπει να επισκεφτεί τον Ο.Α.Ε.Ε. για να αποκτήσει τη βεβαίωση εγγραφής που είναι απαραίτητη για να πραγματοποιήσει έναρξη επαγγέλματος στην Εφορία.
Για την επίσκεψη στον ΟΑΕΕ πρέπει να έχει μαζί του:
– Επικυρωμένη φωτοτυπία ταυτότητας
– ΑΜΚΑ( αριθμός μητρώου κοινωνικής ασφάλισης)
– Το μισθωτήριο συμβόλαιο της έδρας της επιχείρησης ή παραχωρητήριο
– Βεβαίωση από άλλο ταμείο αν είναι ή ήταν ασφαλισμένος
– Εκκαθαριστικό τελευταίας 5ετίας.
– 110,10 ευρώ
3) Εφορία για την Βεβαίωση Έναρξης Επιτηδεύματος και Α.Φ.Μ.
Στη συνέχεια ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να επισκεφτεί την αρμόδια Δ.Ο.Υ. υποβάλλοντας τα παρακάτω δικαιολογητικά.
– Φωτοτυπία ταυτότητας επικυρωμένη από δημόσια αρχή.
– Βεβαίωση εγγραφής στον Ο.Α.Ε.Ε.
– Βεβαίωση προεγγραφής στο Επιμελητήριο.
– Για την περίπτωση που το κατάστημα έχει φυσική παρουσία, δηλαδή εδρεύει σε κάποια διεύθυνση, θα πρέπει να προσκομιστεί και αντίγραφο μισθωτηρίου συμβολαίου θεωρημένο από την εφορία του ιδιοκτήτη. Στην περίπτωση που πρόκειται για ιδιόκτητο κτίριο χρειάζεται φωτοτυπία του συμβολαίου αγοράς, Ε9 ή ΕΤΑΚ και αν το ίδιο κτίριο δηλώνει και σαν κατοικία του, υπεύθυνη δήλωση του ιδίου ότι θα χρησιμοποιηθεί μέρος της κατοικίας – πρέπει να διευκρινίζεται πόσα τετραγωνικά μέτρα – ως επαγγελματική έδρα. Σε περίπτωση που το κτίριο παραχωρείται δωρεάν στον μελλοντικό καταστηματάρχη ή υπεύθυνη δήλωση του Ν1599/86 με θεώρηση του γνησίου της υπογραφής από δημόσια αρχή αρκεί.
Στην αρμόδια Δ.Ο.Υ θα συμπληρώσει τη Δήλωση Έναρξης – Μεταβολής (Μ2-Μ1), στη συνέχεια θα περάσει από τον έφορο για την λεγόμενη Αυτοψία(σφραγίδα). Με αυτά ολοκληρώνεται η διαδικασία της εφορίας και έχει στα χέρια του την Έναρξη.
4) Επιμελητήριο για οριστική εγγραφή.
Αφού αποκτηθεί ή Έναρξη από την εφορία ο επιχειρηματίας θα πρέπει και πάλι να επισκεφθεί το Επιμελητήριο και με την έναρξη και την ταυτότητά του να ολοκληρώσει την διαδικασία εγγραφής πληρώνοντας στην περίπτωση του επαγγελματικού επιμελητηρίου 66 ευρώ ενώ στην περίπτωση του Εμπορικού 70 ευρώ. Αν ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί να κατοχυρώσει τον διακριτικό τίτλο του καταστήματος θα πρέπει να επισκεφτεί τη γενική γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Με την ολοκλήρωση της εγγραφής στο επιμελητήριο ο ενδιαφερόμενος έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες διαδικασίες έναρξης ενός καταστήματος ηλεκτρονικής πώλησης αλλά η διαδικασία όπως και τα έξοδα, δεν σταματούν εκεί. Παρόλο που το e-shop δεν κοστίζει όσο η ενοικίαση και ο εξοπλισμός ενός οποιουδήποτε άλλου καταστήματος με φυσική έδρα, αυτό δεν συνεπάγεται μηδενικό κόστος δημιουργίας. Σε ποιες ενέργειες πρέπει όμως να προβεί ο ενδιαφερόμενος και πόσο κοστίζουν;
Κατοχύρωση ονόματος χώρου – Domain Name
Σε μια προσπάθεια να αναφέρουμε τις λοιπές, εκτός έναρξης, διαδικασίες που πρέπει να γίνουν οφείλουμε να ξεκινήσουμε από την κατοχύρωση του ονόματος χώρου, ευρέως γνωστό ως domain name, το όνομα δηλαδή με το οποίο οι επισκέπτες θα σας αναζητούν στο διαδίκτυο. Το κόστος για τα συγκεκριμένα ονόματα ποικίλει ανάλογα την εταιρεία κατοχύρωσης καθώς και την κατάληξη του ονόματος. σε καμία περίπτωση όμως δεν παρουσιάζεται ιδιαίτερα ακριβό αφού κυμαίνεται από 8,5 έως 10 ευρώ.
Πιο διαδεδομένη για τα ελληνικά γεωγραφικά σύνορα είναι η κατάληξη «gr» ενώ συχνά εμφανίζονται οι καταλήξεις «com», «net», «org», «eu», «gov», «edu». Αν και η επιλογή του domain name είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε επιχειρηματία, παρόλα αυτά τις περισσότερες φορές οι καταλήξεις υποδεικνύουν στους επισκέπτες αγοραστές το είδος ή την χώρα που εδρεύει η επιχείρηση. Το gr όπως και το eu, χρησιμοποιούνται περισσότερο για επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ η κατάληξη «com» υποδεικνύει παγκόσμιες εμπορικές δραστηριότητες.
Το «edu» συνήθως χρησιμοποιείται για εταιρείες σχετικές με την εκπαίδευση, το «gov» για κυβερνητικές οργανώσεις ενώ το «org» συνοδεύει κατά κύριο λόγο ονόματα οργανισμών. Εταιρείες μέσω των οποίων αγοράζεις ονόματα χώρου υπάρχουν ευρέως στο διαδίκτυο οπότε με μια απλή αναζήτηση ο ενδιαφερόμενος μπορεί να συγκρίνει τα κόστη και εν συνεχεία να επιλέξει.
Φιλοξενία – Hosting
Εκτός από το όνομα χώρου, ο καταστηματάρχης θα πρέπει να πληρώσει και την φιλοξενία του «καταστήματός» του σε κάποιον διακομιστή, κοινώς server. Η υπηρεσία αυτή, αναφερόμενη ως hosting, ξεκινάει από 50 ευρώ και ανεβαίνει κατά πολύ, μιας και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Τα μέγεθος της κάθε ιστοσελίδας, ο αριθμός των επισκεπτών που δέχεται, καθώς και την τεχνολογία που είναι φτιαγμένο καθορίζουν την τιμή του hosting. Και σε αυτή την περίπτωση η αναζήτηση στο διαδίκτυο θα επιφέρει επιθυμητά αποτελέσματα.
Κατασκευή Website
Τέλος η ίδια η τιμή για την κατασκευή μιας ιστοσελίδας παρουσιάζει μεγάλο εύρος. Πολυάριθμες εταιρείες, τιμές και λύσεις μπορούν να βρεθούν και πάλι με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο. Ενημερωτικά η τιμή για την κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος μπορεί να ξεκινάει από 600 ευρώ και να ανέρχεται σε πολλές χιλιάδες ευρώ. Τα βασικά χαρακτηριστικά που καθορίζουν το κόστος ενός διαδικτυακού τόπου είναι η γλώσσα προγραμματισμού στην οποία έχει γραφτεί καθώς και το design, η εμφάνιση δηλαδή, που θα έχει. Στην περίπτωση που για την κατασκευή χρησιμοποιηθεί ένα έτοιμο design, κοινώς «template», και μια ανοιχτού κώδικα πλατφόρμα, όπως joomla ή wordpress, τότε το κόστος μπορεί να μειωθεί. Αντίθετα αν επιλέξει προσαρμοσμένο design και σύστημα διαχείρισης περιεχομένου, τότε ενδεικτική τιμή δεν μπορεί να αναφερθεί. Βέλτιστη πρακτική και σε αυτή την περίπτωση είναι η έρευνα αγοράς πριν την κατασκευή με σκοπό την καλύτερη δυνατή λύση ή οποία σημειωτέων δεν είναι πάντα η οικονομικότερη.
Τέλος ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να λάβει υπόψη του και την περίπτωση της online πληρωμής, η οποία απαιτεί σύμβαση με την τράπεζα της επιλογής του, και καταβολή προμήθειας σε αυτή με κάθε αγορά. Αν και η online πληρωμή δεν είναι απαραίτητη, φαντάζει όλο και πιο αξιόπιστη και εύχρηστη στα μάτια του καταναλωτή χωρίς αυτό να σημαίνει πως την προτιμά πάντα.
Ο χρόνος που απαιτείται για την έναρξη των εν λόγω καταστημάτων, μπορεί να περιοριστεί και σε μια εβδομάδα, υπολογίζοντας μια ημέρα σχεδόν για κάθε υπηρεσία, ενώ η κατασκευή της ιστοσελίδας μπορεί να διαρκέσει από 15 μέρες έως ένα μήνα αν δεν χρησιμοποιηθούν έτοιμα μοντέλα σχεδιασμού και ανάπτυξής της.
Το κόστος από πλευράς έναρξης ξεκινά από 176,10 ευρώ χωρίς να υπολογίζονται η αγορά του ονόματος χώρου, η ετήσια φιλοξενία αλλά και η κατασκευή της ιστοσελίδας μιας το εύρος αυτών των τιμών παρουσιάζει μεγάλες αποκλίσεις.