Τις τελευταίες ημέρες παρατηρώ ένα “οργασμό” εξελίξεων όσων αφορά τον “πόλεμο” των μηχανών αναζήτησης, με αποκορύφωμα την νέα μηχανή αναζήτησης της Microsoft (Bing) και την νέα πλατφόρμα του Google (Wave) καθώς και την υποστήριξη (επιτέλους) της Google των Microformats.
Τί είναι τα microformats;
Ο όρος αν και λιγάκι παραπλανητικός σαν πρώτη ματιά είναι πιστεύω ο καλύτερος ορισμός που θα μπορούσε να δωθεί. Σαν microformats ορίζεται το συγκεκριμένα δομημένο markup της HTML που περιγράφει το περιεχόμενο. Για παράδειγμα σαν microformat μπορεί να οριστεί και ο παρακάτω κώδικας:
κώδικας: |
<div class=’article’> <h1 class=’article title’>This is the title</h1> <div class=’article content’> Some content here </div> <a href=’http://www.example.com/article.htm’ rel=’article permalink’>Permalink</a> At <span class=’creation’>24/05/2009</span> by <span class=’author’>The author name</span> </div> |
Στον παραπάνω κώδικα που εμφανίζεται κάπως έτσι:
This is the title
Some content here
Permalink
At 24/05/2009 by The author name
Εμείς σαν επισκέπτες μπορούμε άνετα να καταλάβουμε τι είναι τι. Ξέρουμε, κυρίως λόγω συνήθειας ότι ο τίτλος εμφανίζεται πρώτος, το περιεχόμενο ακολουθεί, μετά ένας σύνδεσμος που μπορούμε να κάνουμε bookmark και ακολουθούν πληροφορίες για το άρθρο όπως η ημερομηνία δημιουργίας του και το όνομα του συγγραφέα.
Οι μηχανές αναζήτησης όμως είναι μηχανές που καταλαβαίνουν μόνο δεδομένα. Δεν υπάρχουν συνήθειες και λογική (εδώ ας βάλουμε μερικά ερωτηματικά) που να λένε τί είναι τι. Έτσι, το πρότυπο των microformats δημιουργήθηκε. Με το παραπάνω markup “λέμε” στις μηχανές ότι το “This is the title” είναι ο τίτλος του άρθρου, ότι το περιεχόμενο είναι το “Some content here” και ούτω κάθ’ εξης.
Εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι τα microformats δεν χρησιμεύουν μόνο στις μηχανές αναζήτησης αλλά και σε αρκετά ακόμη προγράμματα όπως πχ τα προγράμματα αλληλογραφίας. Αλήθεια πόσοι απο εσάς ξέρουν ότι οι επαφές του Twitter μπορούν να εισαχθούν αυτόματα στο Microsoft Outlook με 2 απλές κινήσεις με χρήση των hCards; Ναί το twitter υποστηρίζει το πρότυπο αυτό μέσω των microformat.
Η Google που κολλάει;
Η Google μπορεί να άργησε σχετικά να υποστηρίξει αυτό το πρότυπο σε σχέση με τους ανταγωνιστές της (Η Yahoo! το χρησιμοποιεί αρκετό καιρό τώρα) αλλά όταν ακούς για Google περιμένεις κάτι παραπάνω απο τον ανταγωνισμό. Έτσι λοιπόν η υποστήριξη ήρθε και απ ότι φαίνεται θα μείνει για πολύ καιρό ακόμη. Η αρχή έγινε με την υποστήριξη reviews και hCards . Για παράδειγμα ψάχνωντας για Drooling Dog Bar B Q το Google θα μας δώσει αποτελέσματα των review που έχει πάρει το συγκεκριμένο bar.Επίσης σε αρκετά πακέτα φόρουμ όπως πχ το phpBB υπάρχει η υποστήριξη εκ μέρους Google για το σύνολο των απαντήσεων, τους συμμετέχοντες σε κάποιο θέμα ή ακόμη και την ημερομηνία της τελευταίας απάντησης.
Πόσο σημαντικό είναι αυτό;
Αρκετά!!! Για παράδειγμα πολλές φορές ψάχνουμε στο διαδίκτυο για απαντήσεις σε κάποιο πρόβλημα που έχουμε με κάποια συγκεκριμένη έκδοση ενός προγράμματος αλλά τα αποτελέσματα που παίρνουμε είναι λίγο εώς πολύ άσχετα. Αρκετές φορές τα αποτελέσματα αφορούν πηγές που ήδη τις έχουμε δεί και ακόμη περισσότερες που αφορούν παλιότερα προβλήματα του συγκεκριμένου προγράμματος. Δεν θα ήταν καλύτερο αν μπορούσαμε να ορίσουμε την ελάχιστη ημερομηνία που θα θέλαμε να εμφανίσουμε; Για παράδειγμα με κάποιο τρόπο να λέγαμε στο Google
Δώσε μου αποτελέσματα για την αναζήτηση “Dreamweaver CS4 rendering problem” από τις 13/05/2009 έως τις 28/05/2009
και αυτό να μας έδεινε τα αποτελέσματα που εμείς επιθυμούμε φιλτράροντας αυτά που είναι προγενέστερα ή μεταγενέστερα του range που δώσαμε.
Στροφή στην ποιότητα δηλαδή;
Μετά απο τα κολπάκια των SEO εταιρειών, μάλλον οι άνθρωποι στο Google και γενικά αυτοί που είναι πίσω απο τα μεγαθήρια της αναζήτησης στο διαδίκτυο προσπαθούν να δώσουν περισσότερο scemantic αποτελέσματα στους χρήστες τους.
Έτσι τα microformats και το RDFa είναι μόνο η αρχή. Σε λίγο καιρό η υποστήριξη θα είναι ακόμη καλύτερη και ελπίζουμε σε μηχανές αναζήτησης που θα εμφανίζουν αποτελέσματα που αξίζουν και όχι φουσκομένες με λέξεις κλειδιά σελίδες που απλά καθυστερούν και παραπληροφορούν τον χρήστη.
Όσων αφορά τις εταιρείες SEO, το αν θα εναρμονιστούν με τις νέες συνθήκες ή θα βρούν κάποιο άλλο τρόπο να ξεγελάσουν τις μηχανές αναζήτησης μένει να το δούμε.
Απο την πλευρά μου η προσπάθεια ήδη έχει ξεκινήσει με την υποστήριξη των microformats όπως και του Dublin Core Metadata σε όλα μου τα projects.
Πηγή